Референции

– Г-н Сяров е прекрасен учител, благодарение на когото училището не само, че стана поносимо за мен, ами и дори започна да ми доставя удоволствие и научих много неща. Benedict Tölle, 9 клас, Валдорф училище Щефисбург, Thun, Швейцария, 2016.

– Скъпи г-н Сяров, Вие бяхте моят любим учител! Много ще ми липсвате! Вие направихте толкова много за нас. Излетите, практикумите … и колко още допълнителни дейности. Без Вас в училището нещо ще липсва. Пожелавам Ви всичко най-добро и се надявам, че някога и някъде ще се видим отново. Nuria von Bergen, 9 клас, Валдорф училище Щефисбург, Thun, Швейцария, 2016.

– Скъпи г-н Сяров, въпреки някои различия между нас, Вие сте един от най-добрите учители, които някога сме имали. Ще ни липсвате много! Livia Weber и Chloe Carrer, 9 клас, Валдорф училище Щефисбург, Thun, Швейцария, 2016.

– Скъпи г-н Сяров, Вашите часове бяха винаги интересни, разнообразни, обогатяващи и от тях научихме много. Особено положително оценяваме детайлното разглеждане на актуални теми. Ние сме Ви много благодарни, че толкова често се застъпвахте за класа (с изключение на случаите, когато сме правили големи глупости). Желаем Ви всичко най-добро за Вашия по-нататъшен път. Noël Oberle и Kasimir Ninck, 9 клас, Валдорф училище Щефисбург, Thun, Швейцария, 2016.

– В началото Вашите часове не винаги ни въодушевляваха, но постепенно се опознахме и уроците Ви започнаха да ни харесват все повече. Най-много ни харесва Вашата спонтанност и новите Ви идеи. Много съжаляваме, че напускате училището и Ви желаем всичко добро. Благодарим за хубавото време и ще ни липсвате. Anasthasia Wüttrich и Murel Daepp, 9 клас, Валдорф училище Щефисбург, Thun, Швейцария, 2016.

– Скъпи г-н Сяров, много ми е мъчно, че напускате училището. Може да не Ви е било винаги леко с нас, но ние много Ви благодарим за всичко, което направихте за нас. Miguel Laguardia, 9 клас, Валдорф училище Щефисбург, Thun, Швейцария, 2016.

– За съжаление се разделяме още сега с Вас. С Вас имахме много поводи за смях, това много ще ни липсва. Ние много ценяхме Вашата работа, въпреки че не винаги го показвахме. Желаем Ви успехи и до скоро. Emilie Mangeat и Imane Fortunato, 9 клас, Валдорф училище Щефисбург, Thun, Швейцария, 2016.

– Скъпи г-н Сяров, бяха две прекрасни години с Вас и ще липсвате много на всички ни. 10 (завършващ) клас, Валдорф училище Щефисбург, Thun, Швейцария, 2016.

– С преместването на г-н Сяров в Швейцария, ни напуска най-добрият учител в цялото училище. 9 клас, Свободно училище Глон, München, Германия, 2013.

– Г-н Сяров беше един от най-добрите учители, които някога сме имали за 12 години във Валдорф училището в Ращат. Той ни преподава една година информатика. Знанията, които придобихме при него, бяха перфектно предназначени точно за нашия клас. Г-н Сяров не беше учител, който влизаше в час просто за да преподаде това, което трябва. Той напълно се идентифицира с нашия клас, за да създава всеки един ден перфектния урок. Той ни попита всеки един поотделно и всички като цяло какво точно искаме да научим и умело го съчета с предвидения от него материал за нашия клас, за да създаде прекрасни уроци. В къщи и в клас ние работихме по нашите проекти в група и ги презентирахме пред останалите, така че да могат и те да се научат. Ние получихме много помощ от г-н Сяров, но се научихме да работим самостоятелно и сами да поемаме отговорност за нашите проекти и учебни цели. Високо оценяваме всичко това. Уроците бяха изключително ефективни. Научихме следното: развитие на технологиите, възникване на компютърните системи, основи на компютърната архитектура, двоична система, програмиране, алгоритми, интернет и мрежи, обработка на данни и много други. Най-прекрасното нещо беше обаче не само, че научихме толкова много, но и че се научихме да гледаме на света от друга перспектива – от социална такава – да помагаме на хората и да създаваме един по-добър свят. Крум Сяров свърши прекрасна работа при преподаването си, даде ни много добри знания и ни подготви добре за живота. Той е много приятелски настроен, зрял и компетентен. Пожелаваме му най-доброто и много успехи. 12 клас, Свободно валдорф училище, Rastatt, Германия, 2013.

Крум Сяров беше в продължение на три години гимназиален учител по математика, информатика, технологии и природни науки в нашето училище. Неговите задължения бяха следните: практическо и теоретично обучение по следните предмети – математика, информатика, технологии, техническо чертане, екология, химия, физика, биология, география, геология, геодезия и горско стопанство; планиране и подготовка на часовете; самостоятелно провеждане на епохите и отделните часове по науки; ръководство на учениците за самостоятелно решаване на практически проблеми и задачи; организация и ръководство на групи по свободно избираема и допълнителна подготовка; индивидуални допълнителни занимания с отделни ученици и ученички; задаване, проверяване и контрол на домашните работи; създаване, провеждане и коригиране на изпити и обсъждане на изпитните резултати; поставяне на оценки и писане на задълбочени характеристики на учениците; участие и организация на родителски срещи и индивидуални разговори с ученици и техните родители; поддръжка на техническото оборудване, хардуера и софтуера, както и на природо-научните сбирки по химия, физика, биология и геология; планиране, подготовка и ръководство на учителската гимназиална конференция; участие в педагогическите конференции; участие в десетки допълнителни педагогически и научни обучения; организация на годишната среща между учители и родители в Берн; участие и подготовка на регионалните учителски конференции в Берн; участие в админисгтративните и организационни работи в училището; планиране на провеждане на практики, екскурзии и други мероприятия; многократни замествания на колеги в класовете 5-10 по различни предмети. Крум Сяров е много ангажиран и много бързо се сработи в колектива и започна успешно да решава възложените му педагогически задачи. Отдава му се блестящо да завързва добри лични отношения с учениците и да се отнася с тях по начин, който подобава на съответната възрастова група. Притежава необходимите качества за работа с деца и младежи. Учениците се отнасят към него и неговите човешки качества и професионални знания с голямо уважение. Към колегите, родителите и училищната управа г-н Сяров се отнася винаги с уважение и е готов винаги да помогне. Неговото поведение и отношение към околните са безупречни. Съответно той беше много обичан в училищната общност. Крум Сяров планира часовете си много обмислено и внимателно. Непрекъснато разширява педагогическите си и методически компетенции. Освен това показва винаги жив и силен интерес към валдорф педагогиката и антропософията. Прилага всичко новонаучено бързо и успешно в часовете. Martin Carle, педагогически директор на Валдорф училище Щефисбург, Thun, Швейцария, 2016.

– С удолволствие препоръчвам г-н Сяров. От януари до август 2013 г-н Сяров предподава информатика на двамата ми синове. По същото време аз бях и системен администратор на училището. За мен беше удоволствие да работя с него. Крум е човек, който поема отговорност и може да представя добре творческите си идеи. Той създаде нова работна група по икономика, която беше много обичана сред учениците. Крум Сяров не просто преподаваше информатика и компютърни науки, но също и обсъждаше с учениците социалните, икономически и екологични последици от технологиите. Той е товрчески настроен и деен човек, умеещ да работи добре в екип. Alex Wenger, родител и системен администратор, Свободно валдорф училище, Rastatt, Германия, 2013.

– Запознах се с Крум благодарение на многото туристически походи, които организираше за международната и неправителствена организация кауч сърфинг. Крум се отличава с нестандартното си мислене, но в същото време е много земен и действа много обмислено, разумно и отговорно. По това време Крум още работеше като продуктов мениджър в бързо развиваща се компания, но непрекъснато обмисляше как да се занимава с по-смислени неща. След различни дейности и проекти, свързани с устойчиво развитие и икономика, той реши да напусне много добре платената си работа и да започне като учител. Като начало се опитах да го убедя да започне като гимназиален учител в държавно училище, но той бързо си намери работа като валдорф учител, като в началото работеше на доброволни начала, най-вече с идеята да осъвършенства способностите си като учител и за да се развива личностно. След това прие предложението на едно мюнхенско валдорф училище, този път вече на платена целодневна позиция. През цялото това време аз играх ролята на ментор на Крум и ние редовно обсъждахме работата му, училището му и личностното му развитие. Дори го посетих за ден в неговото училище и стигнахме до извода, че тогавашната му позиция е просто добра втора крачка по пътя му към това да стане един наистина добър учител. Крум вложи в училището и работата си много въодушевление, емпатия, любов, гъвкавост и знания. Дайте на Крум възможност за изява и добър фийдбек и ще получите учител, на когото можете напълно да разчитате, който желае с Вас да разработи нови методики. Той е човек, който имам естествен нюх за това как да прави нещата по най-добрия възможен начин. Затова и толкова много винаги го обичат всички ученици и техните родители. Запознайте се с Крум и ще остановите, че ще се запознали с точния човек в точния миг! Daniel Roth, директор и учител по математика и физика, Гимназия Лесинг, Karlsruhe, Германия, 2013.

– Познавам Крум от април 2005. Той показа задълбочен интерес към математическото оптимиране и издържа с отлични резултати три изпита при мен. Неговата магистърска работа в Evonik Industries реши редица проблеми на математическото оптимиране и статистика. Крум беше много деен студент. Той не само завърши с отличие, но и взе участие в политиката и управлението на университета и показа социална отговорност. Той е много отворен и заинтересован в редица области, не само по математика. Неговата практика при Brose и допълнителното обучение по информатика и наука за работата са ясен знак за неговата енциклопедичност. Крум е надарен с постоянство, инициативност и творческа интелигентност. Неговата изследователска дейност в различни области като компютърните науки, екология, ергономия, наука за работата и други, както и систематичното му личностно развитие води до добро познание на изследователските дейности на университетите и индустрията. На база на казаното по горе, аз силно препоръчвам Крум. Prof. Dr. Alexander Martin, ректор, TU Darmstadt, Германия, 2008.

– Познавам Крум от първия му изпит по статистика при мен през 2004. Той беше много старателен и интересен студент, който се възползва от възможностите да извършва изследователска дейност в редица области – информатика, математика, ергономия, екология. Крум беше единственият чуждестранен студент, който се занимаваше дейно с университетската политика и спомогна за намирането на решения на много проблеми. Той посещаваше и допълнителни университетски курсове. Имам удоволствието силно да препоръчам Крум. Богатата гама на неговите интереси и личностното му развитие, ще му позволи успешно да решава задачите си. Prof. Dr. Jürgen Lehn, TU Darmstadt, Германия, 2007.

– Познавам Крум от октомври 2003, когато той успешно взе първия си изпит по числени методи при мен. Сами по себе си неговите оценки и постижения не го окачествяват достатъчно добре. Крум следва в нова и специално разработена програма по математика и информатика за чуждестранни студенти без да има предварителни знания по немски език. От втората учебна година всичките му лекции, упражнения и изпити бяха единствено и само на немски. Организационните трудности и бюрокрацията в университета доведоха до това, че само много малка част от студентите (под 10%)успяха да завършат програмата за предвиденото време. Крум не само, че беше между тях, но и завърши пръв и по-бързо от предвиденото, въпреки че направи доброволен четири месечен практикум и работеше по 20 часа на седмица като програмист, за да се издържа. Той мина през по-голямата част от трудностите пръв. Справи се с тях не само перфектно, но и винаги работеше за намирането на общо формално решение, което да е валидно и за всички останали студенти. Такава отдаденост виждаме и в другите му дейности, като работата му за лятното училище за американски и азиатски студенти. Неговите оценки от гимназията са зашеметяващи – най-добра оценка във всички области. Неговата оценка от бакалавърската степен не е най-добрата възможна, но като имаме предвид неговата решителност, ангажимент, космополитизъм и мрежа от контакти, а също и различните трудности, които успешно премина, то той е един много добър кандидат за стипендия и награди. И със сигурност ще бъде много добър студент по време на магистърската си степен. Prof. Dr. Martin Kiehl, декан, TU Darmstadt, Германия, 2005.

– Крум работи в института по производствен мениджмънт, технологии и машини в продължение на три години. Той има разнообразни знания и способности. Разпознава успешно трудни и взаимосвързани ситуации и се справя с тях. Бързо поставя приоритети, намира добри решения и действа незабавно за осъществяването им. Работата на Крум е много добра дори и в случаи на голямо напрежение. Той работи много отговорно и точно. Неговата готовност за действие, гъвкавост, добра работа в екип и независимост са забележителни. Той поема доброволно отговорност. Мисли ясно и логично, което помага за вземането на сигурни и правилни решения. Dr. Udo Hermenau и Dr. Stefan Feickert, изследователска група за екологично чисти продукти и процеси, TU Darmstadt, Германия, 2005.

– Крум работи като тютор в лятното училище за студенти от Сащ и Канада през 2003 и 2004 година. Той организира няколко екскурзии, за да запознае студентите-гости с немската култура, език и начин на живот. И студентите и ораганизаторите на лятното училище оценява неговата работа като много положителна. Britta Hufeisen, директор на центъра за изучаване на чужди езици, TU Darmstadt, Германия, 2004.

– Крум е един от първите членове (след 1997) на младежката секция на Българското дружество за защите на птиците, партньор на BirdLife International за България. Той е редовен участник на нашите общи събрания и срещи, лекции и дискусии на различни теми, които се осъществяват веднъж седмично. Неговата работа е изцяло доброволна и се основава на любовта и страстта му към природата. Крум помага да популяризираме нашето дружество сред младитехора в България и да повишим социалния интерес за опазване на околната среда. Той има и няколко публикации в нашето списание За птиците. Крум се интересува не само от организационната работа и бъдещи проекти, но и то нашата полева работа. Всяка седмица организираме различни пътувани за наблюдение и опазване на птиците около София, а през ваканциите и из цялата страна до защитени местности или резервати, за да помагаме на защитените видове. Крум взема участие и се интересува от подробните наблюдения на определени видове птици и животни. С настоящето нашата организация препоръчва Крум Сяров. Борис Баров, изпълнителен директор, БДЗП, София, България, 2002.

– Познавам Крум от 1997 и бях негова гимназиална учителка в продължение на три години. Крум е отличен ученик, следва точно своите задължения и се отнася с уважение към учителите и съучениците си. Като ученик в специалност математика и информатика, той притежава една много добра подготовка в тези области. А като член на отбора по математика на нашата гимназия, той взема участие във всички градски и републикански, а и на много международни състезания. Крум не е само добър математик, но и прилежен ученик с разностранни интереси и знания, което се вижда и от отличните му оценки, курсови и дипломни работи. Той участва успешно и в отборите по лингвистика и информатика, както и на състезанията по химия и физика, а също и на спортните първенства. Крум показва и засилен интерес в чуждите езици, които изучава не само в нашата гимназия, но и вкъщи, в специализирани езикови училища и чрез частни уроци. Миналата година той завърши с много добри резултати и първа английска гимназия в София като частен ученик. Като представител на класа и говорител от страна на учениците, Крум защитава интересите на съучениците си и изнася речи на различни празници. Изключителен интерес буди задълбочения му научен труд по философия: „Феноменът зомби – мит или реалност“. Забележителна по съдържание, обем и дълбочина на анализа е и дипломната му работа по история: „Дипломатическите преговори по време на руско-турската освободителна война“. Според мен Крум притежава качествата да бъде един добър студент, а по-късно и успешен специалист. Марлена Робова, Национална природоматематическа гимназия (НПМГ), директор и учител по биология, София, България, 2002.

– Познавам Крум от 1997 и му преподавах пет години геометрия. Като ръководител на заниманията по СИП по математика му водих и висша алгебра, аналитична геометрия, линейна алгебра, анализ, комбинаторика, теория на вероятностите и теория на числата. Крум притежава голям интелектуален потенциал, точно и аналитично мислене, и математически талант. Тези негови дарби, в съчетание с прилежност, упоритост, много добра концентрация и организация, му дават възможност да овладява материала с лекота и да постига високи академични резултати. Неговите задълбочени познания му помагат да намира оригинални решения на различни математически задачи. Крум е член на отбора по математика на гимназията и при участията си на състезания печели много индивидуални и отборни награди. Неговите годишни курсови работи са на следните теми: „Теория на игрите, стратегии и алгоритми“, „Приложение на теоремите на Ойлер и Ферма от теория на числата за решаване на задачи за делимост“, „Комбинаторика и теория на вероятностите“. Общуването с Крум е много лесно, което се дължи на добрия му характер – открит, тактичен и коректен със съучениците си. Помага ми, споделя знанията и опита си – това е гаранция и за бъдещата му успешна работа в колектив. Той може много добре да формулира мнението си в дискусии и да го защитава логично, последователно и убедително. Крум притежава ясни морални и естетически принципи и устои. При него се забелязва хармония между творческия му потенциал и личностната му работна мотивация. Таня Стоева, Национална природоматематическа гимназия (НПМГ), учител по геометрия, София, България, 2002.

Също, аз съм част от обществото на Couch Surfing (споделено гостоприемство) – можете да прегледате и многобройните ми референции от там.